Blogi

Kilpailun ollessa korkeimmillaan, mihin tekniikkaan kannattaisi investoida, jotta sillä olisi merkitystä?

Kun mietit asiaa, montako liiketoimintaa koskevaa päätöstä majoitusliikkeessäsi tehdään joka viikko, joka päivä, joka tunti - jopa juuri nyt, kun luet tätä blogikirjoitusta?

Nämä päätökset voivat olla kaikkea taktisista hintapäätöksistä tuottojohtamisen strategiaan sekä etulinjan operatiivisiin päätöksiin, jotka on tehtävä välittömästi, sillä tyytymätön asiakas purkaa vihaansa vastaanoton henkilökuntaan.
Kyky tehdä liiketoimintaa koskevia päätöksiä ajallaan ja hyvin asioista perillä on se tekijä, joka saattaa ratkaista sen, tuleeko vuodesta hyvä vai huono.

Alana vieraanvaraisuusala kerää hälyttävän määrän tietoja vierailta - hotelliyöpymisestä aina sosiaalisen median kommentteihin, varaustapoihin, verkkokäyttäytymiseen, jne. 

Alan toimintaa on kuitenkin pidetty vitkasteluna, kun kyseessä on näiden tietojen arvon tunnistaminen ja kerättyjen tietojen soveltamisen osaaminen tehokkaiden päätösten tekemiseksi.

Aiemmin data-analytiikkaan perustuva päätöksenteko on ollut hidasta ja kallista. Hotellin henkilökunta tekee jo valmiiksi useita asioita yhtä aikaa, joten lisävastuu tietojen tallennuksesta, käsittelystä ja analysoinnista muodostuu haasteeksi. 

Erityisesti teknologian ja verkkokanavien kasvun vuoksi hotellinpitäjiin kohdistuu nykyään lisäpaineita pysyä ajan tasalla viimeisimpien hintamuutosten suhteen, jotta tuloja ei jää saamatta myymättömien hotellihuoneiden vuoksi. 

Monille hotelleille on tuttua, että kysyntä on pienempää tiettyinä ajanjaksoina, tai että hotellia koettelee matalasesonki.
Hintojen pudottaminen useampien hotelliöiden myymiseksi ja tuottojen kasvattamiseksi silloin, kun sitä eniten tarvitaan, saattaa siis olla hyvin houkutteleva ajatus. Vaikka näin saatetaankin myydä muutama huoneyö enemmän, alennusstrategialla saadaan harvoin riittävästi myyntiä kattamaan vähentyneiden tulojen osuus tai vastaamaan muiden kilpailijaryhmäänne kuuluvien hotellien reaktioon.

Miten hotelli siis voi ratkaista jatkuvat tuottojohtamisen haasteet?

Ei ole epäilystäkään siitä, että hotellinpitäjät ovat aina käyttäneet hinnoittelua kasvattaakseen varausastetta sekä RevPAR-lukua. Mutta, koska nykypäivän vieraanvaraisuusalan markkinoilla hinnat ovat niin läpinäkyviä ja ostajat tekevät runsaasti tutkimusta, on entistä tärkeämpää asettaa oikea hinta sekä varmistaa, että valikoimasi on saatavilla oikeiden kanavien kautta.

Jotta ponnistelusi tuottaisivat voittoa, on tärkeää hyödyntää teknologiaa ja tarjota kävijöille erinomainen käyttäjäkokemus, kuten mahdollisuus käyttää sivustolle integroitua suoraa varauskonetta.

Olitpa sitten omistaja, hotellinpitäjä tai pieni hotelliketju, tarvitset sellaisen lähestymistavan hinnoitteluun, joka varmistaa sen, että asetat oikean huonehinnan kysynnän tasosta riippuen ja että sinulla on käytössäsi järjestelmä, josta saat tietoa yöpymis- ja varaustasoistasi, voidaksenne selviytyä näinä vaikeina aikoina.

Tärkeä kysymys, joka sinun on esitettävä itsellesi, on siis se, miten voit johtaa hotellin tuottoa ilman tarvittavaa aikaa tai rahaa sijoitettavaksi lisäresursseihin tai kalliiseen tuottojohtamisen järjestelmään?

Ensinnäkin, hinnoittelun strategisen lähestymistavan pitäisi olla olennainen osa sitä, miten tuottojohtamista toteutetaan majoitusliikkeessänne. Älä luota liikaa menneisiin tapahtumiin, aja muuttuvat ja niin muuttuu kysyntäkin. Huolehdi siis, että pysyt ajan tasalla siitä, mitä kilpailijasi puuhaavat, sekä pysy kärryillä markkinaolosuhteiden muutoksista, jotka saattavat vaatia välitöntä vastinetta. 

Toiseksi, pyri siirtämään enemmän huoneöitänne pois verkkomatkatoimistoilta (OTA) saadaksesi vieraat tekemään varauksen suoraan teille, esimerkiksi sivustonne kautta. 

Vieraiden perinteinen varauspolku alkaa yleensä verkkomatkatoimiston sivuilla tehdyllä haulla tiettyä kohdetta koskien ja hotellivalikoimasta vaihtoehtojen valikoimisella. Mikäli kävijän käyttäjäkokemus sivuillanne on heikko, tämä riittää usein ohjaamaan kävijän takaisin verkkomatkatoimiston sivuille varauksen suorittamista varten.
Nyt on hyvä hetki hotellinpitäjille toimia ennakoivasti suoran varausstrategian suhteen. Tämä lisää korkeamman tuoton mahdollisuutta sekä pienentää liiketoiminnan kuluja. Kaikki verkkomatkatoimistojen välityspalkkioista säästetyt rahat menevät suoraan lopulliseen tulokseen voittona.

 

Miksi sitten kannattaisi investoida varausteknologiaan?

Verkkomatkatoimistojen kasvava markkinaosuus tarkoittaa suurempia välityspalkkioita

Yksi hotellinpitäjien kokemista suurimmista uhista on liiallinen turvautuminen verkkomatkatoimistoihin liiketoiminnan kanavana. Verkkomatkatoimistot kasvattavat yhä osuuttaan matkavarauksista, sillä ne ovat tehneet valtavia investointeja avainsanoihin, uudelleenmarkkinointiin sekä keskittyneet parantamaan verkkomatkatoimistojen verkkosivujen käyttäjäkokemusta.

Omaksu ja hyödynnä teknologiaa

Happybooking on ennen kaikkea kiinteistönhoitojärjestelmä (PMS). Tämä tarkoittaa, että se auttaa sinua hallinnointitehtävissä ja automatisoi tylsiä tehtäviä, jolloin sinulla on enemmän aikaa keskittyä myönteiseen asiakaskokemukseen.
Keskimäärin Happybookingin asiakkaat saattavat saada aikaa takaisin käyttöönsä jopa 10 tuntia viikossa - mieti, mitä tällä lisäajalla voisi tehdä! 
Yksi tehokkaimmista tavoista lisätä suorien varausten määrää on tarjota mahtava yöpymiskokemus, joka avaa sinun ja vieraan välille mahdollisuuden dialogiin. Jos vieras on tehnyt varauksen verkkomatkatoimiston kautta, on tässä mahtava tilaisuus ottaa asia esiin ja pyrkiä saamaan hänet tekemään varauksensa suoraan seuraavalla kerralla.

Verkkomarkkinointi

Hotellien pitäisi pyrkiä muokkaamaan lähestymistapaansa sosiaalisen median suhteen ja keskittyä levittämään sanaa suoran varauksen myönteisistä eduista. Mahtavan vieraskokemuksen saanut vieras saattaa hyvinkin jättää verkkoon positiivisen arvostelun, sekä erinomaisen mahdollisuuden uudesta varauksesta.
Kun tavallinen verkkomatkatoimiston välityspalkkio on noin 15-20 %, suoran varauksen saaminen maksaa huomattavasti vähemmän, jopa yhdistettynä muihin markkinointitoimenpiteisiin on se edelleen huomattavasti kustannustehokkaampaa.

Mahdollisuus pienentää peruutusten riskiä

Verkkomatkatoimistojen peruutusprosentti on noin 40 %, kun taas hotellien kohdalla peruutusprosentit vaihtelevat hotelleittain, mutta ovat huomattavasti vähemmän kuin 40 %. Verkkomatkatoimistot kannustavat vieraita aktiivisesti tekemään varauksen aikaisessa vaiheessa. On verkkomatkatoimiston oman edun mukaista antaa asiakkaalle sellainen käsitys, että se pitää huolta asiakkaan edusta - joten ne korostavat myös muita alueen hotelleja, jotka saattavat tarjota paremmat hinnat. 
Huonevalikoiman enemmistön antaminen yhdelle kanavalle saattaa auttaa lyhytkestoisesti, mutta se tekee yrityksen johtamisesta eteenpäin omilla ehdoillanne vaikeaa.



Happybooking on aina keskittynyt luomaan käyttäjäystävällisen varausjärjestelmän, joka auttaa hotellinpitäjiä parantamaan tulokehitystään.

Vieraileva bloggaajamme on John Kennedy. John on vieraanvaraisuusalan konsultti, joka on omistautunut auttamaan tuoton kasvattamisessa markkinoinnin, tuottojohtamisen ja tehokkaan toiminnan kautta. www.kennedyandersson.com

Kuvalähde: www.pixabay.com

 


Kiinnostuitko meistä ja haluat tietää enemmän? Syötä sähköpostiosoitteesi alle niin otamme yhteyttä!

Asiakkaitamme

Angel Logo CompleteBath -lodge -castle -hotel -restaurant (1)Exford HostelGasthaus _pyorealogo

Ota yhteyttä henkilökohtaista esittelyä varten.