Blogi

Nyt on aika pohtia sitä, miten hotellisi voi maksimoida tulojen kasvun

Hotellinomistajien yleinen ongelma on se, miten tulojen kasvu ja varausaste voidaan maksimoida matalasesonkiin siirryttäessä.

Tuottojohtamisen strategiat

Ollakseen tehokkaita tuotto- ja tulojenhallinnan strategioiden on huomioitava kausiluonteisuus ja ajankohta. Vaikka vuodenajat voidaan jakaa lohkoihin, hotellinpitäjien on silti arvioita jokainen päivä vuorollaan. Laajojen oletusten tekeminen tietyn päivän olosuhteista ei ole tehokas tapa hallinnoida hintoja.

Kausiluonteisuus, erityistapahtumat ja suuri kysyntä ovat tekijöitä, jotka jokaisen hotellinomistajan olisi syytä huomioida hintastrategiaa kehiteltäessä.

Ajatuksena ei kuitenkaan ole vain nostaa hintoja tai kasvattaa varausastetta, vaan kyetä analysoimaan ja tunnistamaan majoitusliikkeen eri segmentit, jotta voit houkutella oikean asiakkaan oikeaan aikaan oikealla hinnalla.
Suuremmat hotellit ja ketjut ovat ottaneet tuottojohtamisen käyttöön jo jonkun aikaa sitten, ja jokuset pienemmät hotellit ja itsenäiset toimijat ovat alkaneet käyttää tuottojohtamisen periaatteita pienemmässä mittakaavassa.
Monet hotellinpitäjät kohtaavat yleisen ongelman - miten löytää tehokkaita tapoja kiihdyttää varausten määrää silloin, kun varausaste laskee.

Hintojen hallinnointi

Vaikka hintojen laskeminen on yleinen automaattinen reaktio, saattaa se tuoda lisävirtaa vain hetkeksi ja auttaa myymään muutaman huoneyön lisää. Tuottostrategiana se ei välttämättä saa aikaan lisäkysyntää, vaan siirtää hintariippuvaista liiketoimintaa hetkeksi tai pahimmillaan käynnistää hintasodan. 
Hintojen laskeminen on aina helppoa, mutta pitkällä aikavälillä hintojen lasku saattaa vahingoittaa hinnoittelun yhtenäisyyttä, mikä johtaa vastustukseen minkäänlaisten hinnannostojen kohdalla markkinoiden kohennuttua. 
Tehokkaampi vaihtoehto on keskittyä tuottamaan lisäarvoa, tutustumaan erilaisiin markkinalohkoihin ja olemaan innovatiivinen markkinointitoimenpiteiden suhteen.
Nyt on myös hyvä hetki pyrkiä lisäämään suorien varausten määrää sivustonne kautta tarjoamalla eksklusiivisia etuja niille vieraille, jotka tekevät varauksen suoraan, tai muuntaa muiden kolmannen osapuolen kanavien kautta tulevia asiakkaita. 
Suora varaus johtaa tavallisesti korkeampaan voittoprosenttiin - opit tuntemaan asiakkaidenne varauskäyttäytymistä, olet suoraan yhteydessä heidän kanssaan ja pääset aloittamaan suhteen luonnin elinikäisen arvon kehittämiseksi. 
Menneet ovat ne päivät, jolloin kyse oli vain huonemyynnistä. Nykyään hotellinpitäjien on pohdittava miten joka ikisestä vieraasta, kokoukseen osallistujasta, ruokailijasta ja ohikulkijasta saadaan mahdollisimman suuri tuotto irti.
Voidaksesi ymmärtää vieraidesi varauskäyttäytymistä, sinun täytyy saada käsitys potentiaalisten vieraidesi “varausikkunasta” - jos varaus on liian kaukana tulevaisuudessa, he eivät ajattele asiaa laisinkaan, ja mikäli asian jättää liian viime tippaan, he saattavat olla sopineet jo muita järjestelyjä.

Oleellista on käyttää omaamiasi tietoja erilaisten asiakassegmenttien ymmärtämiseen, jotta saat käsityksen siitä, kuin herkkiä kyseiset asiakkaat ovat hinnoittelulle, ja yhdistettävä nämä tiedot aiempiin tietoihin kausiluonteisesta kysynnästä.

Hinnoittelun hallinnointia arvoa lisäämällä

Tiedämme, että hinnoittelumuutoksilla saattaa olla pitkäkestoisia vaikutuksia yrittäessäsi päästä takaisin aiemmalle hintatasolle. Kestävämpi vaihtoehto on keskittyä siihen, miten hintatarjous paketoidaan lisäämällä arvoa.
Voit lisätä arvoa keskittymällä vieraskokemuksen laadun kohentamiseen, työstää vieraan tyytyväisyyden tason parantamista sekä pyrkiä taltioimaan ja jakamaan vieraiden innostusta, kuvia sekä myönteistä palautetta.
Kun tuotteen arvoa pidetään korkeampana, mikä tuodaan usein esiin lisäarvon kautta, vähentyy korkeamman hintapisteen vastustus. Hinta on yksi monesta tekijästä, joka vaikuttaa potentiaalisen asiakkaan päätökseen yöpymispaikasta.
Jokaisella asiakkaalla on erilaiset motiivit liittyen siihen miksi he ovat tekemässä kyseisen ostoksen, millaisia odotuksia heillä on kokemukselta, ja millaisia heidän tarpeensa sekä hintariippuvaisuutensa ovat.
<h3>Kanavien hallinnointi<h3>
Jokaisella hotellillesi varauksia tuovalla kanavalla on todennäköisesti erilainen kulurakenne liittyen kyseisen varauksen tuottamiseen. Niinpä hyvän tuottojohtamisen mukaista on arvioida jokainen kanava vuorollaan, tarkastella saavutettuja huonehintoja, varausten määriä ja niiden kustannuksia.
Verkkomatkatoimistot (OTAt) ovat yleensä useimpien hotellien, niin pienten kuin suurten, luottojakelukanava verkossa. Niiden avulla voi saavuttaa markkinoita, joihin ei muuten yleensä pääsisi käsiksi, ja niillä on huomattavasti suurempi yleisö, jolle hotellisi saadaan esiteltäväksi.
Verkkomatkatoimistot ovat mahtava kanava brändin tunnettavuuden ja lisätuottojen kasvattamiseen, ja niitä on pidettävä osana jakelukanavien yhdistelmää sen sijaan, että ne olisivat ainoa kanava, johon toimintanne nojaa. 
Verkkomatkatoimistojen kautta tulevalle liiketoiminnalle olisi mahdollisuuksien mukaan esiteltävä suoraan hotellilta tehtävien varausten mukanaan tuomia etuja. Oman suoran suhteen luominen tähän vieraslohkoon auttaa rakentamaan omaa asiakastietokantaa.

Tehokasta läsnäoloa verkossa

Koska niin suurta osaa matkoista tutkitaan ja myös varataan verkossa, majoitusliikkeenne on oltava tehokkaasti läsnä verkossa, jotta teidät löydetään, ja sillä on oltava integroitu varausohjelma, jotta sivuston kävijät voivat tehdä varauksensa suoraan.
Vieraan perinteinen varauspolku on yleensä yhdistelmä verkkomatkatoimiston verkkosivua sekä oman hotellinne yrityssivuja. Potentiaaliset varaajat käyttävät usein verkkomatkatoimiston sivuja tutkimustyönsä aloittamiseen, luodakseen lyhyen listan mahdollisista majoitusliikkeistä.
Asiakaskokemus menee pieleen yleensä siinä kohtaa, kun käyttäjä turhautuu käyttäessään hotellin verkkosivuja ja pettyy käyttäjäkokemukseen, minkä jälkeen hän palaa takaisin verkkomatkatoimiston sivuille tekemään varauksen.
Integroitu hotellivarausohjelma antaa vieraille mahdollisuuden tehdä varauksen suoraan hotellin verkkosivujen kautta.

Tiedot & tietotekniikka

Monet hotellit ovat ottaneet tavakseen kerätä tietoja, mutta eivät kuitenkaan lopulta käytä niitä, tai eivät tiedä miten niistä saadaan kaikki arvokas irti. Tehokas tieto- tai liiketoimintatiedon hyödyntämissuunnitelma voi auttaa majoitusliikettä analysoimaan olemassa olevia tietoja, tunnistamaan trendejä ja antamaan tukea tuleviin strategisiin päätöksiin.
Käyttäkää tietojanne arvioidaksenne, mikä segmentti tuottaa majoitusliikkeellenne eniten tuottoa. Esimerkiksi kokousryhmät ovat usein erittäin tuottoisa segmentti, ja niistä saa tuottoa myös ruoka- ja juomapisteistä.

Varausasteen trendien seuraaminen hinnoittelussa

Hotellin vuotuisen varausaste-ennusteen tarkastelusta saa käsityksen heikoista jaksoista, joihin tarvitaan apua. Ei liene yllättävää, että tietyt päivämäärät kaipaavat apua joka vuosi, kuten joulukuun 25. päivä. 
Muiden paikallisten yleisten vapaapäivien kohdalla on muistettava tarkistaa tulevat päivämäärät, sillä ne saattavat vaihdella.

Teknologiaa - suora varaus

Happybookingilla on täysin integroituja moduuleja, jotka pitävät sisällään toimintoja, jotka tukevat sinua riippumatta yrityksen koosta, sillä tarjolla on automatisoituja maksuratkaisuja, räätälöityjä integroitavia osia myyntipistejärjestelmiin (POS), saumattomasti toimivia kanavanhallinnan integroituja osia, joilla pääsee käsiksi yli 100 varauskanavaan, mukaan lukien GDS-liitettävyys ja paljon muuta.  

Käy tutustumassa toimintaan pikaisesti - paina tästä.

Vieraileva bloggaajamme on John Kennedy. John on vieraanvaraisuusalan konsultti, joka on omistautunut auttamaan tuoton kasvattamisessa markkinoinnin, tuottojohtamisen ja tehokkaan toiminnan kautta. www.kennedyandersson.com

Kuvalähde: www.pixabay.com

 


Kiinnostuitko meistä ja haluat tietää enemmän? Syötä sähköpostiosoitteesi alle niin otamme yhteyttä!

Asiakkaitamme

Angel Logo CompleteBath -lodge -castle -hotel -restaurant (1)Exford HostelGasthaus _pyorealogo

Ota yhteyttä henkilökohtaista esittelyä varten.