Blogi

Suunnitteluvinkkejä markkinointiin digitaalisen muutoksen suunnannäyttäjäksi

Tässä kaksitoista taktiikka, jotka sinun on syytä huomioida digitaalisen markkinoinnin suunnitelmassasi:

  1. Mahdollista räätälöinnin tarjoamat hyödyt niitä haluaville

Vieraat tietävät, että meillä on riittävästi tietoa heistä, jotta voisimme tarjota henkilökohtaisesti räätälöidymmän kokemuksen. Ei ole mitään syytä olla ottamatta huomioon vieraan mieltymyksiä ja vastaamatta hänen tarpeisiinsa. Tiedot voidaan hakea sivustoltanne ja suoraan varausohjelmasta, vieraiden kommenteista sekä niistä totuuden hetkistä, jolloin oikeasti saat mahdollisuuden puhua vieraidesi kanssa. Vieraidesi varauskäyttäytymistä, ostotapoja sekä mieltymyksiä koskevien tietojen avulla pääsee pitkälle, kun tarkoituksena on saada vieraat tyytyväisiksi ja uskollisiksi.

Täydellisessä maailmassa me vieraanvaraisuusalalla toimivat haluaisimme uskoa, että meillä on aikaa kohdata jokainen vieras kasvotusten luodaksemme luottamusta ja empatiaa. Koska kustannuksiin kohdistuu niin paljon painetta, liian suuri määrä henkilökuntaa suhteutettuna asiakasmäärään ei kuitenkaan ole pitkälti kustannustehokasta, ja joskus vieraat itse asiassa haluavat välttää huomiota ja nauttia oleskelustaan mahdollisimman vähällä kanssakäymisellä.

Mitä enemmän ymmärrät asiakkaidesi tarpeista, sitä enemmän voit keskittyä kehittämään oikeaa viestiä ja asiakaspalvelun lähestymistapaa pitääksesi vieraasi tyytyväisinä ja uskollisina.

  1. Kohtele asiakkaitasi hyvin ja tutustu heihin

Tyytyväiset asiakkaat kertovat kokemuksestaan 4-6 ihmiselle. Tässä on siis kohta, jossa voit merkittävästi vaikuttaa myönteiseen kuulopuheeseen.

Useimmat vieraat arvostavat aitoa lähestymistapaa ja yhteyttä johonkuhun, joka voi edustaa yritystä ja tehdä päätöksiä. Hyvän kuvan jättää aina se, jos henkilökuntasi osaa puhutella vieraita nimeltä, muistaen samalla kertoa oman nimensä aina, kun ovat kanssakäymisissä vieraiden kanssa.

Asiakastyytyväisyys vaatii enemmän kuin vain hymyn asiakasta tervehdittäessä, kanssakäymiseen tarvitaan enemmän syvyyttä.

On myös tärkeää pitää mielessä se, että asiakkaan asenne on tietyssä määrin riippuvainen oleskelupaikan tyypistä. Rantalomakohteesta yöpymisen varaavalla asiakkaalla on erilaiset odotukset verrattuna esimerkiksi lentokenttähotellissa yöpyvään vieraaseen.

Bain & Companyn mukaan 5 % nousu asiakassuhteen säilyttämisessä voi lisätä yrityksen tuottavuutta jopa 75 %.

Gartner Groupin tilastotietojen perusteella 80 % yrityksesi tulevasta tuotosta tulee vain 20 % nykyisistä asiakkaistanne.

  1. Oivalla, että sosiaalinen myynti on enemmän sosiaalista kuin myyntiä

Jo monet kiinteistönomistajat taitavat sosiaalisen median verkostojen vipuvaikutuksen hyödyntämisen asemansa parantamisessa ja kehittämisessä ja ovat omaksuneet sosiaalisen myynnin jo varhain. 

Sosiaalisesta mediasta on tullut yrityksille erittäin tehokas alusta esitellä tuotteitaan, erityisesti matkailun ja vieraanvaraisuuden alalla. Kuluttajilla on synnynnäinen tarve katsella ennen varaamista, ja yövymme vain niissä paikoissa, jotka ovat saaneet parhaat arvostelut.

Kuluttajilla on tapana olla aktiivisimpia sosiaalisen median verkostoissa, joten käy järkeen, että sinun kannattaa keskittyä luomaan viesti, joka saa vastakaikua niissä sosiaalisissa verkostoissa, jotka ovat sinun suosikkejasi.

Aloittaessasi sosiaalisen myynnin matkaasi, tärkeänä ensimmäisenä askeleena sinun on päätettävä, mihin sosiaalisen median alustaan haluat keskittyä. Sinun on kysyttävä itseltäsi onko kyseinen kanava soveltuva kiinteistösi kannalta ja onko kyseessä paikka, jossa potentiaaliset asiakkaasi ovat.

Lisäksi sinulla täytyy tietenkin olla aikaa ja resursseja sitoutua tähän pitkäaikaisesti, sillä jotta sosiaalinen media toimii, sinun on otettava osaa keskusteluun ja oltava kanssakäymisessä seuraajiesi kanssa - tämä vaatii aikaa ja harjaantumista.

Facebook ei ole pelkkä sosiaalinen verkosto. Mainonnan näkökulmasta Facebookia pitää kohdella samalla tavalla kuin muitakin markkinointikanavia. Koska kuukausittain aktiivisia käyttäjiä on kaksi miljardia, mahdollisuus tavoittaa nykyisiä ja potentiaalisia asiakkaita on valtava. 

  1. SEO-tekijä (hakukoneoptimointi)

SEO on syytä ottaa aina huomioon markkinointiohjelmassa, jotta voidaan varmistaa, että verkkosivustosi löytyy luonnollisesti, ja että saapuvat kävijät ovat suuremmissa määrin tasokkaampia ja valmiita tekemään ostoksia.

Hakukoneoptimoinnissa on kyse sivustosi näkyvyyden lisäämisestä sekä kävijöiden houkuttelemisesta ja sitouttamisesta saaden heidät kiinnostumaan siitä, mitä he lukevat ja kokevat.

SEO pakottaa sinut optimoimaan sivustosi sen perusteella, miten sen näkevät sekä hakukoneet että kävijät, ja jäsentelemään sisältösi, jotta sivuston kävijä- ja selailutietojen seuranta helpottuu.

Hakukoneet lukevat sisällön kontekstissaan, joten korkealaatuiseen ja haun kannalta oleelliseen sisältöön keskittyminen tarkoittaa parempia optimointi- ja konversiotuloksia.

  1. Älä koskaan usko, että kaikki ovat kohderyhmää

Tämä on huono idea siksi, että asiakkaina meillä kaikilla on erilaisia tarpeita ja haluja liittyen siihen, mitä kaipaamme hotelliyöpymiseltämme. Sellaista asiaa kuin keskivertoasiakas ei ole olemassakaan.

Ostokseen johtava polku on niin monimutkainen, että “yksi koko kaikille” -lähestymistavan soveltaminen ei ole mahdollista toivoen, että yleisluontoinen viesti nousisi esiin kaiken vallitsevan mainontasaasteen keskeltä.

On järkevää keskittyä tiettyyn asiakassegmenttiin; mahdollisiin asiakkaisiin, jotka todennäköisesti haluavat yöpyä kiinteistössäsi, koska se täyttää tietyt tarpeet. Panosta siis markkinoinnissa pieneen kohderyhmään saadaksesi parempia tuloksia sen sijaan, että pyrkisit miellyttämään kaikkia.

  1. Älypuhelinten vallankumous

Mobiili on nykyään yksi vahvimmista markkinapaikoista, mitä tulee matkajärjestelyjen varaamiseen ja etsimiseen.

Googlen mukaan yli puolet älypuhelinten käyttäjistä kääntyy puhelimensa puoleen matkakuumeen iskiessä ja useimmiten he etsivät alennuksia sekä tekemistä sekä ennen matkaa, että matkan aikana.

Vieraat käyttävät usein useita laitteita, vaihdellen älypuhelimesta tablettiin ja tietokoneeseen. Varmista, että sivustosi reagoi ja kunnioittaa käyttäjän tarpeita, jotta käyttökokemus on sujuva riippumatta siitä, mitä laitetta asiakas käyttää.

  1. Sähköpostin käyttäminen tapana saada asiakas toimimaan

Sähköposti mahdollistaa suoran kontaktin, kohdentamisen sekä strategisen lähestymistavan sisältösi jakamiseen.

Ihanteellisessa tilanteessa jokaisessa kosketuskohdassa asiakkaan ostoksen tekomatkan aikana jokainen toistaan seuraava viesti saa asiakkaan toimimaan. Sähköposti tuo nähtäväksi sen, miten ostajat käyttäytyvät, mitä viestejä he avaavat, mitä laitetta he käyttävät ja minkä tarjousten pariin he palaavat ja mitkä jättävät huomiotta.

Realistisesti katsottuna useimmat uudet kontaktit tietokannassasi eivät aina ole tekemässä ostosta. He saattavat olla vasta ostoksen tekomatkansa alussa ja tekevät todennäköisemmin tutkimusta ja keräävät tietoa. Sähköposti on yksi tehokkaimmista tavoista, jonka avulla voit vaalia ja arvioida näitä mahdollisia asiakkaita heidän kulkiessaan myyntitunnelisi eri vaiheiden läpi.

  1. Digitaalinen muutos

Asiakkaillasi on nykyään niin paljon tietoa käytettävissään vain hiiren painalluksella, että he suodattavat suuren osan siitä, mitä yrityksenä sanot, ja luottavat suurissa määrin ystäviltään saamiinsa neuvoihin ja suosituksiin.

Ostoon johtava polku, eli ostoksen tekomatka, on asiakkaan näkökulmasta nykyään harvoin suoraviivainen jana alusta loppuun. Yrityksenä sinun on otettava käyttöön digitaalinen strategia, jotta kykenet kommunikoimaan yleisölle, joka kuluttaa verkossa todella paljon tietoa.

Digitalisaation avulla ostajat ovat kyenneet muuttamaan tapaa, miten he kuluttavat ostopäätökseen tarvitsemaansa tietoa. Yritysten on tarvinnut muuntaa tiedot digitaaliseen muotoon ja omaksua uusi digitaalinen lähestymistapa.

Digitaalinen muutos voi olla vaikea tehtävä, joten kysy itseltäsi seuraavat kysymykset selvittääksesi, onko yrityksesi valmis aloittamaan tämän matkan:

  1. Ihmiset - onko teillä tarvittavat resurssit tai taidot?
  2. Asiakkaat - tiedätkö, keitä he ovat ja miten he käyttäytyvät digitaalisesti?
  3. Sisältömarkkinointi - tiedätkö, mikä sisältö houkuttaa kohderyhmääsi ja mitä sisältöä kohderyhmäsi etsii?
  4. Järjestelmät - mitä sinulla on käytettävissäsi ja miten voit käyttää teknologiaa tehokkaammin kasvamisenne apuna?
  1. Järjestele sisältömarkkinointinne

Tehokkaan digitaalisen markkinointistrategian avaintekijänä on suunnitella sisällön tuotanto ja jakelu etukäteen.

Jossakin vaiheessa eteen tulee hetki, jolloin potentiaalinen asiakas haluaa saada jonkunlaisen vahvistuksen sille, että yrityksenne on luotettava ja että kiinteistönne täyttää hänen tarpeensa, jotta hän aloittaa kanssakäymisen kanssanne. Tuottamanne sisällön laatu ja relevanssi voivat vahvistaa ja varmentaa sen, että kiinteistönne on hyvä valinta.

Sisällöllä on monta eri roolia hoidettavanaan:

  • Sisällön pitää rohkaista sivustosi kävijöitä sitoutumaan, lukemaan, palaamaan sivustolle ja tekemään ostoksen.
  • Sisällön on saatava kävijöitä ryhtymään tiettyihin toimiin, esimerkiksi antamaan sähköpostiosoitteen uutiskirjettä tilattaessa, lataamaan mielenkiintoista tietoa tai kenties esittämään kysymyksen.
  • Sisällön pitäisi ruokkia tiettyjä tunnetason tavoitteita, jotta saat mahdollisen ostajan puolellesi ja saat hänet haluamaan tehdä varauksen sinulta.

Samalla kun suunnittelet sisältöä, sinulla on oltava myös käsitys siitä, mitä sivustollasi kävijät etsivät; mihin haasteeseen tai mahdollisuuteen he etsivät ratkaisua. Näin kykenet tunnistamaan tiettyjä kipupisteitä, joita asiakkaat odottavat käsiteltävän - käytä näitä avainsanoina, otsikkoina ja sisällön houkuttimina, jotka vetävät magneetin tavoin enemmän vieraita puoleensa tekemään sinulta varauksen.

  1. Miten selailijoista tehdään varaajia

Useimmat meistä ovat samaa mieltä siitä, että asiakkaan antamalla arvostelulla voi olla suuri vaikutus siihen, miten vieras tekee ostopäätöksen. Tätä tukevia tutkimustuloksia on runsaasti, erityisesti kun kyseessä on hotellihuoneen varaaminen.

TripAdvisorin® hiljattain suorittamassa tutkimuksessa kävi ilmi, että yli puolet matkailijoista ei varaa hotellia ennen kuin on lukenut arvosteluja, sillä he uskovat niiden auttamaan oikean hotellin valinnassa.

Vaikka palautteen kerääminen voi olla haastavaa, se auttaa määrittämään, mitkä kohteet tarvitsevat eniten parannusta kiinteistössäsi. TrustYoun kyselyn mukaan arvostelujen ja hotellien konvertointikurssien sekä hinnoittelun välinen yhteys kertoo, että matkailijat valitsevat lähes neljä kertaa todennäköisimmin paremmat arvostelupisteet saaneen hotellin silloin, kun hinta on sama, ja että 76 prosenttia matkailijoista on valmis maksamaan enemmän hotellista, jonka arvostelupisteet ovat korkeammat.

On selvää, että nettiarvosteluilla on suuri merkitys vieraan päätöksentekoprosessissa yöpymispaikkaa valittaessa, joten hotellinpitäjinä meidän on mukauduttava ja toimittava näiden arvostelujen pohjalta, sekä tuotava näitä arvosteluja luettavaksi verkkoon.

Arvostelut ovat myös ilmainen tapa arvioida sitä, miten kiinteistösi suoriutuu. Niissä korostuu se, mikä menee hyvin, ja missä on parantamisen varaa.

  1.  PR - onko sinulla houkutteleva tarina?

Tarinankerronta on tehokas myyntiväline suunnattuna oikealle kohdeyleisölle. Käytä hotellistasi kertovaa tarinaa erottamaan itsesi kilpailijoista. Hyödynnä tarinasi myötä syntyvää tunnesidettä brändisi arvojen esiin tuomiseen ja hanki tuottoa panostuksellasi tiedotus- ja suhdetoimintaan.

Maailmassa, jossa sisältömarkkinointi hallitsee, ostajat luottavat todennäköisemmin kolmannen osapuolen tietolähteisiin kuin omaasi. Luodaksesi luotettavan ja uskottavan kuvan, voit sisältömarkkinointisi avulla auttaa luottamuksen herättämisessä tarjoamalla ennemmin arvoa kuin myymällä.

  1. Mahtava suora varauskokemus verkossa

Digitaalinen olemuksesi verkossa vaikuttaa asiakastyytyväisyyteen. Koska asiakkaat saavat ensimmäiset tiedot hotelleista verkosta, kiinteistönomistajat eivät voi enää sivuuttaa integroidun verkkovarausjärjestelmän tarvetta voidakseen kontrolloida kiinteistönsä kokonaisvaltaista varauskokemusta.

HappyBooking on aina keskittynyt luomaan käyttäjäystävällisen pilvipohjaisen kiinteistönhallintajärjestelmän, jonka avulla kiinteistönomistajat voivat parantaa liikevaihtoaan suoran varausjärjestelmän kautta, saada aikaan enemmän tuottoa pienentämällä välityspalkkioita sekä vähentämällä hallinnointiin käytettyä aikaa. Katso nopea esittely siitä, miten tämä toimii - paina tästä.

Lopuksi

HappyBooking on ennen kaikkea kiinteistönhallintajärjestelmä. Tämä tarkoittaa, että saat apua tylsään ylläpitoon ja ikäviä tehtäviä automatisoidaan, jolloin sinulle jää enemmän aikaa keskittyä vieraisiisi. Keskimäärin HappyBookingin asiakkaat säästävät aikaa jopa 10 tuntia viikossa - mieti, mitä tällä lisäajalla voisikaan tehdä!

Vieraileva bloggaajamme on John Kennedy

John on vieraanvaraisuusalan konsultti, joka on sitoutunut avustamaan liikevaihdon kasvattamisessa markkinoinnin, tuottojohtamisen ja tehokkaan toiminnan kautta. www.kennedyandersson.com

Kuvalähde: www.freepik.com


Kiinnostuitko meistä ja haluat tietää enemmän? Syötä sähköpostiosoitteesi alle niin otamme yhteyttä!

Asiakkaitamme

Angel Logo CompleteBath -lodge -castle -hotel -restaurant (1)Exford HostelGasthaus _pyorealogo

Ota yhteyttä henkilökohtaista esittelyä varten.